20 years or so ago, I read about that formula in some magazine, Road & Track or Car & Driver, I don't remember...il09sti a écrit : Not quite sure where you found that formula for the gear ratios but is there another one for cars that can't go above 7k?
Le journaliste/essayeur utilisait cette formule pour déterminer à quel rpm nous commençons à perdre du temps en continuant d'accélérer tout en demeurant sur le même rapport. Par le fait même, cette formule nous indiquerait à quel RPM il vaut mieux upshifter lors d'une accélération.
Est-ce valable? Je présume que oui, mais je ne suis pas ingénieur.
Si on l'applique à ta voiture stock selon le dyno (D) de Lachute (voir setup «A» précédemment) on obtient ceci:
D: Torque: 275lbs @ 3620
Le calcul F: indique le upshift idéal selon les données du fabricant de 290lbs @ 4000rpm.
1st Gear Ratio 3.64:1 shift to 2nd @ D:5882rpm/F: 6500
2nd Gear Ratio 2.24:1 shift to 3rd @ D:5334rpm/F: 5894
3rd Gear Ratio 1.52:1 shift to 4th @ D:4826rpm/F: 5333
4th Gear Ratio 1.14:1 shift to 5th @ D:4254rpm/F: 4701
5th Gear Ratio 0.97:1 shift to 6th @ D:4620rpm/F: 5105
6th Gear Ratio 0.76:1
Si la formule est bien exacte, ça remet en question le culte du redline avec une sti 2008-2009 stock pour l'accélération. Sauf pour pour passer de 1 à 2 ou pour atteindre la vitesse maximale, il serait inutile de «winder» au-delà de 6000-6200 rpm.
Mais ce n'est plus ton cas!
If the formula is right, it tells us that you can rev your engine to the redline to pass 2nd and 3rd gear and almost redline to 4th.
At every upshift, when you release the clutch, your engine will have at least 100HP more than the stock engine to accelerate the car to the next upshift.
Am I wrong to think that your car is willing to cross that 6700rpm redline quite easily up to 5th gear?
This is not a car to put in everybody's hands. Your brother in law might just explode your engine running it 7X00 rpm accidently.
If I'm right, the next upgrade would be a rev warning light on top of the bezel (beziel?), something directly under you line of sight that would warn you (with a real buzzer sound) that you just passed over 6500rpm.